Home > Malay (General) > The BBC mengakui mereka-reka berita manakala skandal FBC Media semakin menjadi-jadi!!

The BBC mengakui mereka-reka berita manakala skandal FBC Media semakin menjadi-jadi!!

The Develop or Die series was commissioned to promote the Malaysian Palm Oil industry, but promoted on BBC World as genuine journalism

Pertubuhan berita dunia The BBC kini mengakui bahawa mereka pernah mereka-reka berita yang diterbitkan oleh FBC Media mengenai Sarawak dan Malaysia.

FBC Media hanya meminta bayaran berjumlah satu pound daripada BBC untuk satu rancangan!

Terdapat banyak pertubuhan dan individu tertentu termasuk Sime Darby, kerajaan Malaysia, Taib Mahmud dan kawasan Iskandar telah dipromosikan menerusi BBC. Ketika Sarawak Report dan sebuah lagi pertubuhan akhbar mencabar kesahihan berita yang dikeluarkan oleh FBC Media, maka FBC Media mengatakan bahawa mereka akan mengambil tindakan undang-undang, namun selepas beberapa ketika mereka telah mengakui tiada hubungan dengan mana-mana kerajaan, termasuk kerajaan Malaysia.

Pertubuhan berita CNBC mendakwa FBC Media dan bukannya membayar perkhidmatan mereka!

Pertubuhan CNBC telah mengadakan banyak perjanjian dengan FBC Media, termasuk rancangan World Business, rancangan mengenai teknologi terkini, perniagaan di rantau Asia dan program World Business Special Edition.

Develop or Die posed a an objective documentary series, but they were designed to promote Sime Darby and the Oil palm industry

Walau bagaimana pun, Sarawak Report kini telah menemui suatu maklumat yang mengatakan CNBC telah mendakwa FBC Media berjumlah berjuta-juta ringgit untuk mendapatkan ‘platfom media’ untuk membolehkannya mempromosikan sesiapa individu yang sanggup mengeluarkan banyak belanja (untuk kepentingan mereka sendiri sahaja). Kebanyakan cara promosi yang mereka terbitkan lebih bercorak iklan, yang sudah tentunya salah di sisi undang-undang penerbitan berita.

Mereka-reka berita bohong di seluruh dunia

Kini pertubuhan berita FBC Media telah ditemui mereka-reka berita yang tiada bukti sahih, kerana tujuan mereka hanyalah untuk mempromosikan sesetengah pihak dengan bayaran yang amat lumayan. Misalnya Gulnara Karimova yang amat berkontroversi, yang telah membayar mereka sebanyak 28,000 euro untuk sesebuah siti rancangannya, dan membolehkannya mendapat tempat di persada dunia perniagaan, iaitu menerusi World Business.

Taib paid 185,000 euros (800,000 ringgit) to appear on just one show of CNBC’s World Business. It painted a postive picture of Sarawak and said over 80% of its rainforest was intact!

Pada suatu laporan BBC, dan siasatan yang dijalankan oleh CNBC telah juga menyebabkan CNN menerbitkan para penaja FBC Media yang menerbitkan berita yang tidak sahih. ‘Orang kuat’ CNN, John Deftrios, sehingga awal tahun ini telah didapati menjadi presiden FBC Media. Skandal dalam FBC Media terbongkar setelah mereka diketahui mengadakan hubungan politik dengan kerajaan Malaysia, kerana menerbitkan berita-berita yang tidak sahih.
Laporan dari BBC Trust juga pernah mengakui bahawa beberapa pertubuhan media yang lain menerbitkan berita bagi pihak BBC World yang pernah memeterai persefahaman dengan pihak-pihak yang korup.

Sumber : Sarawak Report

Advertisements
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: